Eseuri Psihologia Religiei

Ganduri despre om si Dumnezeu

Iosif Ton – Un om, Un cult, Un internet

Daca ai fi Dumnezeu ar exista pacate pe care NU le-ai putea ierta?

Daca ar scrie intr-una din Evanghelii ca Diavolul va lua chip de om in vremurile din urma si la sfarsit s-ar pocai, tu stiind ca vine la Biserica ta… l-ai invita Duminica dupa slujba la tine la masa? L-ai iubi?

Cand crezi ca a descoperit Dumnezeu durerea? Cand a fost indurerat prima oara?

Crezi in principiul esteticii : “Reprezinta frumosul doar acea forma in care poti sa te transpui” ¿

Departe de mine gandul de pune la indoiala pocainta sau nepocainta celor care scriu sau celor despre care se scrie. Ca si parte a creatiei nu suntem chemati la acest lucru. Nu intra in prerogativele noastre de a masura in vreun fel sau altul starile interioare ale celor de langa noi. Nici nu ar fi posibil. Oamenilor le place insa sa vorbeasca desi Dumnezeu alege sa taca… in dragostea Lui. (Tefania 3:17)

Faptele, cuvintele, gesturile celui de langa tine iti obliga o anumita proiectie a proceselor tale launtrice si ii conferim actului in sine o oarecare insufletire estetica. A predicat prost, a cantat frumos, s-a imbracat urat etc.

Estetica crestina te invata ca pacatul este urat. Crestinismul te invata, de asemenea, ca pacatul este un act care nu ar trebui sa aibe loc in conduita ta. Dar oare aici se opreste totul? Exista un “antes” si un “despues” pentru pacat? Biblia spune ca DA. Exista salvare, exista procesul caintei, al hotararii de a nu mai cadea. Exista chiar Cineva care “cantareste” toate aceste aspecte. Esti tu acela? E Dumnezeu?

Ramanand in aceasta introducere despre pacat intreb: Stie cineva sa imi raspunda de ce a curvit David? Dar de ce a tradat Iuda pe Isus? Sau poate stie cineva de ce Moise s-a indoit de Dumnezeu? Poate cineva explica procesele interioare ale unui individ care ii determina un anume pacat? Putem avea raspunsuri de genul “Asa e el”, “Oricum nu avea sanse sa se pocaiasca”, “Se vedea dupa cum venea imbracat la Biserica” etc?

Am citit in blogul Domnului Marius Cruceru, scrisoarea deschisa catre Congresul Baptistilor a Domnului Daniel Mitrofan. (http://patratosu.wordpress.com/2007/11/19/scrisoare-deschisa-catre-conferinta-nationala/). Am citit, de asemenea, si cele aproape doua sute de comentarii ale cititorilor. Ma gandesc ca trebuia sa nu fiu surprins ca aici au fost 200 de mesaje pe langa text in comparatie cu doar 10 la post.ul “Cateva cuvinte despre Rugaciune si din Filocalie”.

Nu trebuie sa fii doctor in Teologie ca sa intelegi ca linia rosie a comentariilor reprezinta un atac furibund impotriva lui Iosif Ton. Nu trebuie sa fi calcat vreodata printr-o Biserica neoprotestanta ca sa pricepi ca oamenii nu se iubesc si isi scriu cu ironie rautacioasa, fac afirmatii denigratoare si declaratiile de iubire crestina sunt mai false ca o moneda de 1 euro de ciocolata.

Nu pentru ca sunt un pacatos cronicizat nu comentez despre alt pacatos ci pentru ca, asa cum am amintit si mai sus, acest prerogativ nu il am. Si nu ar trebui sa il aibe nimeni. Biserica este institutia unde cei cazuti ar trebui sa fie ridicati. S-a transformat intr-o Inchizitie care isi aprinde focuri pentru victime pe net.

Nu sunt de partea profesorului Iosif Ton. Nici macar nu stiu ordinea cronologica a evenimentelor de care se aminteste. Sunt impotriva atitudinii celor care scuipa in sus si nu stiu ca pot improsca multimi nevinovate.

O noua intrebare: Care este relevanta faptului ca Iosif Ton a colaborat pana ieri cu S.R.I, C.I.A, F.B.I etc in legatura cu pocainta mea personala? Si daca prin informatiile pe care le-a dat Ioachim Tunea Securitatii s-a inchis o Biserica, spre exemplu, cu ce ti-a afectat tie relatia cu Dumnezeu? Mergand mai departe. Stiind ca pastorul din Biserica ta pe care il asculti in fiecare Duminica continua a pacatui intr-un fel sau altul cu ce iti distruge tie dragostea fata de Isus?

Pentru tine care ai fost prigonit a fost o onoare. Poate acesta onoare ti-a fost conferita tocmai prin tradarea unor frati de langa tine. Ai fost onorat de catre Dumnezeu sa induri ispite si greutati tocmai pentru ca a avut incredere in tine. Nu este oare acesta un prilej de bucurie? Si tristetea ta, pe de alta parte, omeneasca si fireasca in acelasi timp cum s-a proiectat in comunitatea ta? Ai plans pentru securistul din Biserica? Ai tinut post o luna incontinuu pentru asta? Ti-a tremurat mana cand il strangeai cu putere la ora de Rugaciune?

S-au capatat masini, case, vile, pachete cu mancare intr-o vreme de restriste, cafea, ciocolata, vize pentru America si Occident. Te-a daramat asta de la credinta? Fiintarea ta in Absolut a fost obstructionata de niste lucruri asa de marunte?

Dragul meu, virulenta cu care scrii comentarii, scrisori, post.uri nu dovedeste nepocainta lui Iosif Ton. Atunci a cui?

E mai mare pacatul de a fi colaborator al Securitatii decat acela de a barfi. Sau nu? Dar decat acela de fi zgarcit? E mai mare si decat acela de a copia predicile de pe internet? E mult mai mare si decat acela de a spune ca iubesti pe cand nu ai decat mila. Sau nu?

Stii cati oameni nevinovati au murit din cauza lui Pavel zis Saul din Tars? Dar cati s-au pocait datorita ascultarii Cuvantului predicat de el stii? Numarul este acelasi? Nu cred ca stii sa raspunzi la intrebarea asta. Nici eu. Nu detinem, deci, sentimentele, algoritmul lui Dumnezeu. Ne lipseste obiectivarea de sine intr-un obiect/subiect distinct de eu in astfel de situatii. Nu putem intelege ce determina un pacat pentru ca furtul meu nu este la fel cu furtul tau chit ca am bagat tot o portocala in buzunar fiecare de pe tejgheaua din piata. Au avut loc procese diferite inainte de producerea actului in sine. Atunci cu atat mai putin vom putea intelege procesul pocaintei celor de langa noi.

Revenind la subiectul nostru. Nu este important daca Iosif Ton a fost sau nu pacatos, daca s-a pocait sau nu. Nu. Cochetam doar cu suspiciunea si ne ghidam in urma insufletirii estetice pe care o acordam evenimentului in sine.

Discursul celor care-l apara pe Iosif Ton, in intelegerea mea, este unul, de asemenea, nepotrivit. Pentru ca cei care il denigreaza – conform oricarei legi de baza a comunicarii – au construit un limbaj prin care isi exprima parerile. Opozantii lor s-au lasat inselati si au folosit acelasi tip de comunicare.

Proiectia pe care o avem in fata raului/pacatului din punct de vedere social nu trebuie sa reprezinte un eveniment inconstient. Nu asa fac si paganii? Maretia crestinismului sta si in acest aspect de a constientiza omul cu un raspuns pozitiv la un stimul negativ.

Reprezinta o ineptie afirmatii de genul “Mi s-au clatinat soclurile unde pusesem erorii baptisti”, “Am inceput sa nu mai cred in predicile de la amvon” etc. Si Pavel inainte cu doar cativa ani de a-si “publica” epistolele catre Bisericile din Asia facuse prapad in toata zona. Nu te simti un pic clatinat si de aspectul asta?

Tinde, deci, spre penibil chestinarea pocaintei unui om mai ales ca acest act s-a produs zeci de ani inainte. Duce spre haos discursul rece, de recviem cu privire la lucrarea unui frate care v-a adus bucate tari pe masa. E absurd ca ucenicul sa se intoarca impotriva mentorului. Si e urat sa scriem… urat.

Pe Iosif Ton iubeste-l. De restul se ocupa Dumnezeu.

Dan Spaniard

November 23, 2007 - Posted by | biserica, danspaniard, diverse, eseuri, Prieteni, protestant, Psihologia Religiei, religie, Teologi, Uncategorized, Viata religioasa

36 Comments »

  1. Amin, da Doamne ajuta-ne sa ne debarasam de grija altora si s-o avem pe a noastra.

    Comment by Corneliu | November 23, 2007 | Reply

  2. daca cei de aici sunt cu Ton si eu sunt cu voi . inca nu v-am citit ca lumea , acum am intrat prima data .

    Comment by ROMA __ NIA | November 23, 2007 | Reply

  3. Roma_nia, ai înteles gresit, citeste mesajul cu atentie inca o data

    Comment by Corneliu | November 23, 2007 | Reply

  4. Neaparat mai citeste-l inca o data. Noi vrem sa fim cu Ton fara sa fim cu el.

    Comment by Alin Cristea | November 23, 2007 | Reply

  5. Stimate Dan Spaniard, este a doua oara cand iti vizitez blog-ul. Prima data mi se pare ca a fost la postul tau cu lucrurile pe care nu le mai poti repara. Mi se pare ca am comentat si atunci textul tau.
    Acum o voi face din nou. Si n-am sa-ti dau dreptate. Scrii frumos, intorci frumos condeiul, dar n-ai dreptate. Scrii: “Si daca prin informatiile pe care le-a dat Ioachim Tunea Securitatii s-a inchis o Biserica, spre exemplu, cu ce ti-a afectat tie relatia cu Dumnezeu?” Ce vrei sa spui cu asta? Daca nu mi-a afectat relatia mea cu Dumnezeu inseamna ca trebuie sa nu spun ca Tzunea nu doar ca a colaborat cu securitatea, dar a facut si prozeliti pentru ea? Sa spun ca nu-mi pasa de ce a facut Tzunea? Daca n-ar fi avut legatura cu bisericile noastre, nu m-ar fi durut, asa cum imi pasa mult mai putin de faptul ca Mona Musca a turnat la securitate studentii pe care-i pregatea. Imi pasa ca sunt fratii mei la mijloc, si mai ales imi pasa ca astazi colaboratinismul se instaureaza usor usor la loc. Colaboram cu statul, cu ierarhii bisericii majoritare, cochetam cu diversi oameni de influenta si relatii pentru diferite avantaje politice, economice, chiar cu noile servicii secrete interne si externe si care nu si-au ‘parasit” naravurile. Asta e.
    Mai spui: “Pentru tine care ai fost prigonit a fost o onoare. Poate acesta onoare ti-a fost conferita tocmai prin tradarea unor frati de langa tine.” Ciudata logica, ar trebui sa-l condamni, cu aceasta logica, pe Pavel care in loc sa-i felicite se apuca sa scrie bisericilor despre momentele cand a fost in primejdie din cauza fratilor lui mincinosi. Sau pe Iosif din vechime care ar fi trebuit dupa logica ta sa le multumeasca fratilor lui pentru vanzare, nu sa ii “fiarba” ca sa le para rau si sa-si recunoasca vina.
    Nimeni nu spune sa-i urasti pe Ton, Tzunea sau altii ca ei, dar nici nu poti spune negrului alb si albului negru.
    Nu pot sa fiu de acord cu tine, asa cum nu pot sa fiu de acord cu ideea pastorului Tzon ca tradatorii sunt de doua ori victime. Prima data cand au fost corupti sa tradeze si a doua oara acum cand sunt acuzati de tradare. Parca ai luat lectii de la profesorul Ton.

    Comment by Cristi B. | November 23, 2007 | Reply

  6. Dan,
    Ma bucur de fiecare data cand citesc ceva scris de tine. Dar apreciez ca in acest articol ai reusit sa scrii ceva ce imi doream eu sa pun pe ‘hartie’ dar nu aveam suficienta pricepere pentru a o face.
    Fii binecuvantat!
    Mihai

    PS Memorabil comentariul lui Alin: “noi vrem sa fim cu Ton fara sa fim cu el”

    Comment by mihai | November 23, 2007 | Reply

  7. Sorry, eu vreau sa fiu cu Dumnezeu si atat. Nici cu Ton, nici fara el.
    Mihai, nu stiu ce ti sa parut memorabil in fraza asta. E memorabila poate doar pentru ca e o fraza scurta ti-o fi usor s-o inveti pe dinafara. Dar logica este rupta din “Scrisoarea pierduta” a lui Caragiale.

    Comment by Cristi B. | November 23, 2007 | Reply

  8. Dan ne atrage atentia ca nu avem voie sa sacrificam dragostea de dragul adevarului, in nici un caz nu ne indeamna sa spunem albului negru sau invers.(Dar oare care are mai mare nevoie de dragostea noastra?)
    In mod sigur, insa toti avem tendinta sa fim soldatii adevarului cand e vorba de altii, iar cand e vorba de noi sau de cei dragii ai nostrii, nuantam, si apoi ne transformam in aparatorii dragostei. E in firea nostra asta, iar noi toti stim unde e locul firii!
    Ma gindesc ca din cauza acestei tendinte atit de inradacinata in noi nu a fost lasata in seama noastra judecarea altora.
    Poate vom intelege mai bine acestea din versurile urmatoare ale fratelui Traian Dorz.

    O, DOAMNE, FERICIT E-ACELA

    O, Doamne, fericit e-acela care-a putut trai-ntelept;
    slujind Iubirea şi-Adevarul sa fie amandurora drept.
    sa nu gresească nici Iubirii când apara-Adevarul Sfant
    nici Adevarul sa nu-l calce pentru-al Iubirii legamant.

    C-atat de rar putem si mintii si inimii fi-ascultatori,
    ci toti ori uneia îi suntem, ori alteia partinitori…
    cand Adevarul porunceste sa spui ce Dragostea n-ar vrea,
    cine-ar putea gasi masura spre-a nu gresi nici uneia?

    Cand Dragostea ar vrea-s-acoperi, ce Adevarul vrea sa spui,
    a cui s-asculti, si-a-cui sa-nlaturi, a ei porunca sau a lui?
    caci, Doamne, numai Tu stii Singur de cate ori m-am chinuit
    intre-Adevar si-ntre Iubire, cand mangaiat, cand osandit…

    Cand mangaiat c-ascult Iubirea, cand osandit c-o prea ascult
    cand intristat c-am parasit-o, tinand la Adevar prea mult.
    Lumina Vesnic negresita, desavarseste-ma-n Hristos
    sa le-mpreun nedespărtite si-ntrepatrunse-armonios.

    Ca-n El Iubirea-i Adevarul, iar Adevarul este ea
    cum cei doi ochi mi-s o vedere, asa sa le-am in viata mea.
    asa sa le-am sa vad deodata, si drept , si limpede, si ‘nalt
    sa nu-nchid unul niciodată, când îl deschid pe celalalt.

    Traian Dorz- Cantari Nemuritoare

    Comment by Dana | November 23, 2007 | Reply

  9. Frate Dan,

    Multumesc in primul rand pentru faptul ca ai scris ceea ce ai scris. Inseamna mult sa gasesti o scriere coerenta crestina, si culmea! si la subiect cu ceea ce gandesti si simti (aici eram retorica).

    Desi culmea e ca ne numim crestini, comentariile si discutiile iscate de astfel de subiecte sensibile numai crestinesti nu sunt. Si chiar si cand ne erijam in calitate de aparatori tonul si reactiile noastre sunt veninoase si atat, urmand veninul lansat de cei carora ne opunem si chiar imbogatindu-l.

    Tot ceea ce ai scris e de un bun simt elementar, si asta face bine. Imi face bine. As dori mai multi gandind prin prisma dragostei decat vad ca exista azi.

    Comment by Baciu Alexandra | November 23, 2007 | Reply

  10. Domnule Cristi B

    Va multumesc pentru ca ati gasit potrivit in a-mi lasa cateva randuri. Eram convins ca sunt si cititori care nu vor fi de acord cu cele scrise de mine.
    Incerc, de prisos poate pentru ca nu am suficienta maiestrie, sa va explic cele cateva fraze la care ati facut referire.
    Raman la ideea ca ORICE s-ar intampla in jurul meu nu se poate altera relatia mea cu Isus. Eu sunt o entitate cu legatura organica cu Divinul. Doar slabiciunile MELE dau loc pacatului si produc o eventuala ruptura temporara cu Dumnezeu. In nici un caz colaborationismul unui frate.
    Faptul ca SE COMENTEAZA cu privire la pacatul unui om este bolnavicios, fara relevanta si cu efecte colaterale pe care, din nefericire, putini le inteleg.
    Nu poate Marius Cruceru cu al sau blog sa epureze Cultul Baptist. Nu puteti nici voi cu ale voastre comentarii. Nu a putut nici Pavel cu ale sale epistole. Nici unuia dintre noi nu i-a imprumutat un week-end Arhanghelul Mihail sabia pentru a face curatenie in cult.
    Am aflat ca Iosif Ton a colaborat cu Securitate. S-a scris o carte. Exista un autor ca continua sapaturile. Exista personaje ale cartii care inca traiesc si dau declaratii. Totul este normal intr-o societate moderna. Acum intreb: vi se par normale comentariile unde Iosif Ton este numit nesimtit, deturnator de fonduri, infumurat, etc etc? Exista o dragoste paulina acolo asa este? Ma indoiesc.
    Stimate prieten, de ce nu se face o campanie in Cultul Baptist si sa se scrie o carte despre TOTI BARFITORII din Biserici? Credeti ca acest pacat nu are suficienta relevanta? Cunoasteti oameni care au cazut de la credinta din acest motiv? Stiti pastori care au anulat predica de Duminica din cauza unor zvonuri neadevarate?
    Referitor la a doua chestiune. Focul produs de informatorii regimului trecut a facut BINE Bisericii stimate domn in comparatie cu libertatea transformata in libertinaj de dupa decembrie 89. Daca as avea resursele necesare as scrie o replica a cartii Pigmei si Uriasi din punct de vedere psiho-social si teologic. Oamenii sunt orbiti doar de greselile celor care i-au condus insa nu vad onoarea de a fi suferit pentru Hristos in vremuri grele.
    Si sa va raspund si la ultima fraza a primului d-voastra comentariu. Fraza, de altfel, care se vrea ironica.
    Nu. Nu am luat lectii de la Iosif Ton. As fi vrut insa. L-am cunoscut acum 2 saptamani in Valencia cand a vorbit tinerilor baptisti din Spania. (categorie din care eu nu fac parte).
    By the way, un om care a colaborat dupa convertire cu Securitatea NU scrie o carte de 600 de pagini impotriva predestinarii si fotografiaza manturirea ca pe un PROCES la care trebuie sa lucrezi pana in ultima clipa a vietii. Ar fi mai usor pentru un pacatos notoriu sa creada in predestinare. E mai comod.
    P.S. Daca Isus a VRUT sa aiba o conversatie cu un talhar cine sunt eu sa NU VREAU sa fiu cu Ton…

    Dan Spaniard

    Comment by Dan Spaniard | November 23, 2007 | Reply

  11. Mihai dragule,

    Poate era mai bine sa scrii tu. Eu scriu prea repede si fara sa ma mai uit si de multe ori exprimarea lasa de dorit. De aici si unele dileme in care cad cititorii.
    Eu chiar ti-as recomanda o scriere mai “asezata” despre subiectul in cauza.

    Cu drag

    Dan

    Comment by Dan Spaniard | November 23, 2007 | Reply

  12. Alexandra

    Placerea este de partea mea pentru ca ai avut bunavointa sa te apleci si peste scrierea mea. O zi frumoasa sa ai si sa iti dea Dumnezeu dragoste si pentru cei buni si pentru cei rai.. Doar asa ajungi in cer.

    Dan

    Comment by Dan Spaniard | November 23, 2007 | Reply

  13. oooo da , cred ca am lamurirea . In esentza toti ganditi la fel si voi cei de aici : Dan Spaniard . Si cei de la Patratosul cu Paul Negrut si altii in frunte . Voi care asa de usor lucrati = folositi E X C O M U N I C A R E A la cei mici , cu pacate mici va vine greu , imposibil chiar sa o folositi la cei mari ( cu pacate mari , principii , invatzatura , Doctrine ) . Concluzie : de la doctrine incepe cearta de fapt si tot acest razboi . Lamuriti-va Doctrinele oameni buni . Specific ca nu sunt frate cu voi nici nu vreo forma de Pocaiti .
    Nu stiu Ton cum gandeste , nu~l cunosc personal . nu am fost apropiat de el ca sa vad ce convingeri are in inima si ce Credinta traieste de fapt . Dar din predicile , conferintele si Cursurile lui de viatza spirituala reiese ca sunt de acord cu multe lucruri , cu acelea de Baza , de fundament , de principiu .

    pe aceasta cale vreau sa-l anunt pe fratele Ton ( nu stiu de ce pe el il simt ca pe un frate ) ca anii de Conferintze si Cursuri la Cluj- Napoca intre parca 96 sau 97 si 2005 nu au fost fara rod . Si chiar daca numai eu am fost tinta , Dumnezeu si-a atins scopul . Sunt un mare egoist , asa m-am nascut si voi sfarsii prin a fi cei mai altruisti oameni ai lui Dumnezeu . ~~ Bine am facut ca nu m-am botezat si nu am adopta ca dumnezeu un dumnezeu American . __ Se va intampla ca Duhul Domnului Cel Viu va face Reforma si in Biserica de Rasarit . Vreau sa fiu mai mult decat Luther ( pe principiul omenirea tot decade = regreseaza nu evolueaza ~~ tot asa si Duhul este tot mai puternic in copiii Domnului odata cu trecerea timpului ) . ~~ Voi lovii lumea ORTODOXA din interior , in punctele sensibile surpand pe cele TARI .

    vreau ca acest comentariu chiar daca~l stergeti ( Patratosu asa face ) sa ajunga si la Ton .

    Comment by ROMA __ NIA | November 24, 2007 | Reply

  14. Dane, frumos spus. Eseul ikebana, am sterpelit ceasca de ceai de la Patratosu si o beau dimineata asta admirandu-te pe tine. O imagine si-un gand: ilustrezi cele 200 de mogaldete comentatoare de pe blogul lui Marius cu ochi de Brueghel si scriitura dandy-crestina, stil Van Dyck, apoi te duci in baie, dai drumul la apa, inchizi geamurile si lumina si nu-ti tai venele, ci scuipi si tu in sus, cu placere, da’ sa nu te vada mogaldetele. Un risc: sa te murdaresti singur. Imaginea este a ta (“Sunt impotriva atitudinii celor care scuipa in sus si nu stiu ca pot improsca multimi nevinovate.”) si inteleg ca folosesti estetica uratului pentru a distruge kitch-ul comentariilor.

    Comment by rasvan cristian | November 24, 2007 | Reply

  15. Cristi, ceea ce vrei tu este imposibil, citez: “Sorry, eu vreau sa fiu cu Dumnezeu si atat. Nici cu Ton, nici fara el.”

    Nu se poate să fii doar cu Dumnezeu şi atât. Ioan avertizeaza ca nu exista dragoste de Dumnezeu fara dragoste de frati.

    Comment by mihai | November 24, 2007 | Reply

  16. Spaniard… Numele de arena al lui Maximus din Gladiatorul. Nu stiu daca ai avut in vedere lucrul acesta cand ti-ai ales numele de ‘scena’ sau chiar este numele tau. Cine stie poate este predestinat.:-) Sa comentez, ce este altceva mai usor decat asta? Sa condamn? Sa devin partinitor? Oameni simpli care nu au acces la internet si nici timp de blog, cand vine Ton in orasul lor, merg si il audiaza pentru ca…? De ce merg, oare? Tu scrii eseuri despre psihologia religiei, poate ne explici tu. Merg pentru ca sunt manipulati, merg deoarece inca nu au aflat de colaborare, merg in ciuda stirii, merg pentru ca vorbeste Dumnezeu prin el? Cati dintre cei care au scris sau comentat marturisirea lui, l-au contactat personal sa il intrebe ce este in sufletul lui? Cati pastori, con-frati s-au rugat pentru el? Cati au stat de vorba cu el, in particular, sa ii cunoasca inima? Nu am raspunsuri, am doar intrebari.

    Comment by cristianlucaci | November 24, 2007 | Reply

  17. problema este ca multi sunt niste crestini cum spunea cineva cumparati cu ajutoare si cu cutii de margarina , sunt crestini ” de carton ” ca si miliardarii de carton , facuti peste noapte . Marea parte sunt crestini facuti la viteza , la graba ca si ” mancarea fast ~ food ” , ei sunt Fast .

    Comment by ROMA __ NIA | November 24, 2007 | Reply

  18. Este de admirat faptul ca, stimate Dan Spaniard, accepti si comentarii care sunt in dezacord cu ideile tale. Frumos. Elegant.

    Fraza mea, draga Mihai, nu excludea dragostea, ci se referea doar la partizanate, cu Ton, impotriva lui etc. M-as bucura sa fiu cu Dumnezeu si impreuna cu Ton sau Tzunea la fel de mult ca si impreuna cu Petru care s-a lepadat si apoi s-a pocait.

    Roma_nia, n-ai putea sa te concentrezi putin si sa intervii pe ideile blogului si nu total aiurea? Fa ce va si pentru noi, ceilalti de pe aici, nu doar pentru tine. Pastreaza-te la subiect sau… multumeste-te doar sa citesti.

    Legat de trecutul neguros, va recomand sa cititi o interventie f. buna de noaptea trecuta a lui LogiK pe Patratosu. Excelent pusa problema. Direct, obiectiv, fara sentimentalisme ieftine sau ifose supercrestine (vezi postul de la Logik November 24, 2007 at 3:56 am) la comentariul http://patratosu.wordpress.com/2007/11/22/clarificare-solicitata-in-ceea-ce-priveste-scrisoarea-deschisa/

    Comment by Cristi B. | November 24, 2007 | Reply

  19. pentru Cristian Lucaci:
    Am vorbit la telefon cu fratele Iosif Ton.
    Acum, eu pot sa va raspund la una din intrebarile pe care le-ati pus.
    Nu, nimeni nu l-a contactat, ca sa-si lamureasca vreo intrebare sau sa vada daca ii este usor sau greu.
    Mai mult, nici macar nu stia de “furtuna” de pe internet.
    A aflat de la mine la ora 19,30(ora Romaniei).
    Am gasit o familie plina de pace si tot asa i-am lasat.

    La celelalte intrebari… doar Domnul are raspunsuri!
    E frumos ca v-ati gandit la asta!
    Sa aveti o duminica plina de har si de bucurii de la Domnul,
    Dana Luca

    Comment by Dana | November 24, 2007 | Reply

  20. Intrucit buzunarele multora sint (inca) pline de pietre, poate c-ar fi bine sa faci un articol din raspunsul lui Iosif Ton de pe MR, dar fara a lasa vizitatorilor posibilitatea de a scrie comentarii; iar cine vrea sa-l citeasca va trebui sa-si ‘lase pietrele la intrare’… Nu de alta, dar pt mine e evident ca el nu e ‘prezent’ pe internet de aproape 1 an, de cind cu ‘suspendarea’ Masei Rotunde … Sau cel putin nu ASA, ATUNCI sau ACOLO unde il presupun ceilalti.
    Altminteri, cred ca e falsa presupozitia ca daca voi spune ceva – sa zicem – despre Iosif Ton sau Paul N., voi face ca persoana respectiva sa ‘e-fiinteze’ tocmai prin ‘rostirea’ numelui respectiv in ‘sufrageri@’ mea inchiriata in spatiul virtual (te rog observa asteptarile multora ca cei pomeniti sau acuzati sa se apere ACOLO sau ATUNCI, sau macar sa aiba un copil care sa spuna ca ‘tatal meu nu e asa’; totusi, in lipsa, se pot organiza echipe de aparatori voluntari dar feroce, ca grea si intortocheata e lupta asta cu internetul). Apropos de ‘estetica rostirii’ numelor in acest spatiu, insiruirea pestrita de 0 si 1 intru virtualizare vor ‘cladi’ biti intr-un proces (schiop) ‘best-effort’ (ca ADSL de pilda) a carui intentie este sa DE-scrie si care este (totalmente) in neputinta de a E-FIINTA (asa, aici, acum …)
    De aici si ridicolul inversunarii si patimii din aruncarea cu pietre in lipsa … pietrificatului !

    Sa ma refer acum la articolul de fata:
    -> ‘neintelegerea’ procesului pocaintei celor de linga noi nu elimina responsabilitatea (limitata) pe care o avem unii pentru altii (sau ‘vegherea’ datorita ‘dragostei’, sau constientizarea dimensiunilor pro me si pro nobis).
    Insa din algoritmul lui Dumnezeu pentru ‘obiectivarea de sine intr-un obiect/subiect distinct de eu’ face parte COSTUL. Pe EL l-a costat viata Singurului Sau Fiu. Insa pe mine pacatul tau si cainta ta (si a lui Ton) nu m-au costat nici macar o luna de post …
    Asa se face ca pacatosul de pastor i-a spus pacatosului de mine intr-o ‘rostire a Cuvintului’ de acum citeva saptamini ca masura de adevar si masura de dragoste manifestate intre crestini este data de costul implicarii de sine. (poate din cauza asta evaluam la pierderi doar relatiile cu prietenii cei mai buni)

    Distingind categoric momentul de fata de necesitatea ochiului critic constructiv, indeletnicirea ‘pitoreasca’ a aruncatului cu pietre trebuie sa aiba drept motiv o ‘uriciune’, un pacat (al presupusei colaborari de pilda). Dar rezultatul scontat de aruncatorii (crestini) de ocazie probabil ca se vrea a fi marturisirea si cainta si nu lapidarea. Insa procesul de fata se desfasoara in toate lumile cunoscute: a spiritului, a limbii, dar si a bitului (virtualul). Cum sa intrupezi adevarul? Dar dragostea? Si cum poti sa evaluezi atunci costul?
    Dar cum poti sa ‘cuprinzi’ distanta dintre unii si unul? in biti? in pietre? in rugaciuni?
    Cum am avut in buzunar de-a lungul vietii pietre de aruncat si in Iosif Ton si in Paul Negrut si in altii, a trebuit sa le abandonez pe rind intrucit perspectiva costului din mine nu depasea nici durerea pierderii unor avantaje pamintesti, nici plinsul rugii unei luni de post.

    Celalalt pacatos de pastor i-a spus adesea pacatosului de mine pe cind eram prin Oradea sa urmaresc binele, dragostea, adevarul si frumosul …
    Azi ma duc sa-mi mai alin durerea pietrelor din mine. Poate ca mi le ia EL.

    Ce zi ! ce zi !

    Comment by xfinger | November 25, 2007 | Reply

  21. pt. ” Cristi B.” | November 24, 2007

    aici cred ca-i bine ca oamenii sa aiba spontaneitate , daca vrei Formalisme si Fariseisme , ai amvonul . Conform convingerilor mele sunt Foarte la subiect .

    dar eu spre deosebire de voi inca incerc sa va inteleg .
    incerc sa te inteleg si pe tine , si cred ca ai dreptate dupa judecata ta .

    Comment by ROMA __ NIA | November 25, 2007 | Reply

  22. ~~

    apropo crestinilor , vati folosit astazi ca si Pavel de dreptul cetateanului roman de a vota ? ~ ? ~ ?

    Comment by ROMA __ NIA | November 25, 2007 | Reply

  23. Stimate xfinger

    Multumesc pentru comentariu. Foarte frumos, plin. Nu am adaugiri la ceea ce ati scris. Ma raliez la cele scrise.

    Dan

    Comment by Dan Spaniard | November 25, 2007 | Reply

  24. Pentru Cristian Lucaci

    Viata in sine este un raspuns al unei intrebari divine. Simplul fapt ca ne punem intrebari este un lucru bun. Si mai bun este acela ca NU stim sa raspundem la toate…

    Dan

    P.S. Faptul ca locuiesc de 9 ani in Spania mi-a adus nickname.ul de… Spaniard.

    Comment by Dan Spaniard | November 25, 2007 | Reply

  25. ROMA_NIA

    Ma bucur ca ati ajuns si pe blogul asta. Daca sunt in stare macar o data sa va raspund la o intrebare sau la un comentariu inseamna ca cineva va asculta. Si invers. Nici eu si nici d-voastra poate nu ne mai simtim singuri.
    Puteti scrie si “la subiec” dar si off-topic. Dumnezeu a vrut sa traim, noi oamenii, in armonie. Noi avem metode ingenioase de a comunica. De ce nu am profita de ele?
    Deci simtiti-va liber sa faceti orice tip de comentarii, asocieri, dezbateri. Daca am intelepciunea sa va raspund o voi face, daca nu atunci o sa pun “puncte puncte” ca macar sa stiti ca am citit ce ati scris… 😛

    Cu respect

    Dan

    Comment by Dan Spaniard | November 25, 2007 | Reply

  26. @ dan = cum spunea Cristianlucaci mai sus , Maximus Spaniard ( si mie imi place si filmul si numele si ideea de a folosii acest nume simbolic ) .

    cu respect si eu , multumesc . acum sunt grabit , dar avem tot timpul ( Domnul stie ) sa mai discutam .

    Comment by ROMA __ NIA | November 25, 2007 | Reply

  27. Cred ca ai cazut in cealalta extrema dupa modelul pasoptistilor care spuneau ca linba romana are in intregime ca sursa doar limba latina,exagerare facuta intentionat pentru impamantenirea ideii de latinitate a romanilor.

    Poate ai avea dreptate daca crestinismul ar fi un fel de viata individualist. Dar crestinii formeaza trupul lui Hristos si anticorpii isi au rolul lor. E drept ca majoritatea vor sa fie anticorpi si ca uneori anticorpii lupta chiar impotriva trupului distrugandu’i organele.
    Pentru mine conteaza ca cel care da invataturi sa fie curat fiindca daca nu risca sa contamineze si invatatura.

    E bine sa existe exemple care pot sa spuna “calcati pe urmele mele ca si eu calc pe urmele lui Cristos..”

    Nu e normal ca daca Iosif Ton cade de pe soclu sa traga cu sine pe cei care i’a invatat.

    E obligatoriu ca dragostea sa primeze judecatii.

    Comment by Dani Barna | November 26, 2007 | Reply

  28. oameni buni oameni buni , adevarul este ca sunt multe si nu le stim noi pe toate .Politica e mare in aceste vremuri nu-i asa ??

    Pe scurt : Daca cei care-l acuza acum pe Ton erau cu adevarat copiii ai Lui Dumnezeu , Dumnezeu i-ar fi anuntat demult sau macar dupa 1990 ( in cazul in care Ton inca mai colabora si dupa ce s-a pocait si a fost reabilitat ) … le-ar fi zis ca lui petru sau ceva de genul . Vedeti ca Ton va minte si tradeaza … Aceasta gandire simpla mi-arata ca acum sunt doar rafuieli de partide si poate chiar la acea vreme au fost complici ( tainuirea fiind la acea vreeme in avantaj reciproc ) daca nu cumva inca de pe atunci au fost mai rai decat Ton . Si in ziua de azi sunt mai rai ( cred in aceasta ultima varianta ) . … Cei care au fost colaboratori din Inima si din convingere sunt ” agenti total acoperiti ” si mai functioneaza si in ziua de azi , lucrand pt. cei de acuma . Orice fel de colaborare in detrimentul fratilor este la fel de vinovata . Nu doar cu sistemul COMUNIST . Ci si cu orice fel de Putere imperiala sau cu orice forma de Stat . Punct .

    Comment by ROMA __ NIA | November 26, 2007 | Reply

  29. Draga Dane,
    Nu pot decat sa trag concluzia ca ai luat-o pe ulei urat de tot. Incerci sa faci filozofia esteticului, teologia pacatului si a pocatintei, psihologia comunicari dar nu spui nimic. Aici este durerea in ceea ce scrii. Dar si mai tris este ca sunt uni care iti lauda „opera”.
    Ai luat vreodata un curs de „comunicare”? Ar fi bine daca ai frecventa ceva de genul acesta. Te-ar ajuta mult. Daca ai luat este si mai mare jalea. Marele pacat al celor care gandesc si scriu ca si tine este ca nu stiu ce vor sa spuna, nu stiu ca „nu stiu” despre ce vorbesc si de aceea nici nu pot fi ajutati.
    Ai auzit de cuvantul „Research” in engleza si „Cercetare” in limba romana. Nu stiu cati ani ai, daca esti sub 25 inteleg, si inca mai poti fi ajutat, daca esti peste 25 imi plange inima in mine. Iti place sa scrii si aici este durerea.
    Te joci cu cuvinte pe care nu le intelegi si pe care le folosesti la intamplare.
    Doar un citat, „Proiectia pe care o avem in fata raului/pacatului din punct de vedere social nu trebuie sa reprezinte un eveniment inconstient.”

    Din aceasta fraza ai putea spune ca nu inteleg eu ce vrei sa spui, sau ca te-ai exprimat gresit…. dar restul?

    Doamne ajuta…

    Comment by Cornel | December 9, 2007 | Reply

  30. Draga Cornele,
    “Nu lasa gura sa te bage in pacat … Pentru ce sa se manie Dumnezeu din pricina cuvintelor tale…?”( Eclesiastul)

    Comment by Damaris | December 29, 2007 | Reply

  31. Multumesc Damaris,
    Ai dreptate.

    Comment by Cornel | December 30, 2007 | Reply

  32. Stimate Cornel

    Cred ca vei intelege faptul ca nu am sa raspund provocarii din comentariul de mai sus. Daca am sa incerc sa iti explic punctual tot “eseul” cu siguranta ca nu il vei intelege. Singura recomandare pe care o pot face este aceea de a te ruga sa iti recitesti comentariul pe care l-ai lasat aici…
    In rest iti doresc sa ai un an nou, fericit si cu Dumnezeu.

    Cu dragoste
    Dan

    Comment by Dan Spaniard | December 31, 2007 | Reply

  33. hei,hei,hei chiar sa-l asemeni pe Ton lui Pavel este o greseala enorma, Pavel dupa intalnirea cu ISUS nu a mai tradat, dar dupa cate am citit Ton s-a lasat de pocainta sa preamareasca marxism leninismul apoi colaborarea cu securitatea, este o diferenta de la cer la pamant, ultimele zile mau bulversat, nu-mi revin pastori baptisti sa colaboreze cu secu, chiar si dugulescu si bunaciu si tundrea(este atat de trist daca este adevarat ce se scrie despre el)mi se pare hidos ca acestia sa mai predice cuvantul, Dumnezeu ii iarta dar ca si la revolutie cand cineva a adus sulul de hartie igienica- ar trebui folosit mai ales azi cand peste lucrarea minunata de evanghelizare, misiune, ajutorare se scri INFORMATOR cum ramane nu zidim pe nisip, de unde atatea vile si masini la uni pastori si alti deabia traiesc, nu am nimic cu ei dar sufletul mi e trist nu credeam ca sa ajung dupa atatia ani trist cand pe timpul lui ceausescu aveam steagul romaniei si cu multi tineri ne rugam pentru romaniei sa fie la picioarele lui ISUS, deci ISUS SPERANTA ROMANIEI functiona de pe timpul lui ceasca, DUMNEZEU sa aiba mila de toti informatori…si noi am ajuns ca ortodocsi fa ce-ti spune popa nu ce face el, pacat mare pacat, mi-e inima trista si sangeranda vazand ca oamenii in care credeammi-au inselat asteptarile…cum spune Biblia ‘ blestemat sa fie omul care se-ncrede in om’…o curatie spirituala trebuie sa aiba loc in mica lume a baptistilor, am citit undeva ca sunrm cam 0,6% din populatie si nu-nteleg de ce diavolul a avut nevoie din acesti 0,6% de 10-15% si toti au ajuns capii baptistilor, vezi si la oti bunaciu care a beneficiat de relatia tatalui sau cu securitatea, sau ma-nsel eu, astept raspunsuri la adresa elveniva@hotmail.com…multumesc

    Comment by dan | January 8, 2008 | Reply

  34. DAN SPANIARD,
    LA MULTI ANI!
    ASA E! UNEORI SE POT INTAMPLA MULTE IN VIATA UNUI CRESTIN! ANUMITE EVENIMENTE POT INFLUENTA CEEA CE SE INTAMPLA CU CEI CARE AU BENEFICIAT DE SLUJIREA UNUIA DIN EI! DAR DOMNUL ISUS SPUNEA: DUPA ROADE II VETI CUNOASTE… CHIAR RECUNOASTE! SI… UITATI-VA LA SFARSITUL LOR DE VIETUIRE (EVREI)!
    MI-ADUC CU DRAG AMINTE DE MARTURISIREA UNUI FRATE CARE ERA CAT PE CE SA PLECE DIN BISERICA, L-A TRAS DE-O PARTE UN BATRAN AL BISERICII SI I-A SPUS: NU TE UITA, FRATE LA NOI, CA SUNTEM PAMANT… TU UITA-TE LA DOMNUL ISUS!
    CE SA FAC SA NU MAI CRED IN PENTATEUH CA A PICAT MOISE! SA NU CITESC PSALMII CA A CAZUT DAVID!
    SA NU MAI MA INCRED IN CUVANTUL LUI DUMNEZEU SPUS PRIN MARCU, PETRU, PAVEL SAU APOLO DIN SIMPLU MOTIV CA GASESC IN VIATA LOR ANUMITE EVENIMENTE CARE NU ADUC CINSTE NUMELUI LUI DUMNEZEU!
    POSIBIL, DAR PUTIN PROBABIL!
    EPISCOPUL AMBROZIE, CEL CARE L-A AJUTAT PE AUGUSTIN SA FIE CRESTIN A AFIRMAT:
    CAT DE MULTI SI CAT DE USOR IL CONDAMNAM PE DAVID PENTRU CADEREA SA CU BAT-SEBA….
    DAR CAT PUTIN IL URMAM IN POCAINTA SA!

    Doamne ajuta, Doamne iarta, Doamne alina si Doamne mantuie!

    Cu bine si binecuvantari,
    Acelasi prieten – Florin Muratorianul

    Comment by F MURAT | January 13, 2008 | Reply

  35. Alin Cristea. Ti-am zis ca lupti cu Dumnezeu… si tot de paererea aceasta raman.

    Comment by Nimeni Altul | August 10, 2009 | Reply

  36. “Pe Iosif Ton iubeste-l. De restul se ocupa Dumnezeu.”
    A-ti iubi prietenii este ceva omenesc. A-ti iubi dusmanii este ceva Dumnezeiesc.
    A ura pe un frate al tau care are alta parere decat tine este diabolic.
    Domnul Isus le-a zis evreilor din vremea lui: “Voi aveti de tata pe diavolul”.
    Toti cei care arunca acuma cu pietre in Ton au de tata pe diavolul. Nu pentru ca Ton este un sfant sau mai stiu eu ce ci pentru ca ca ura vine de la Diavol.
    Am fost socat sa citesc o scrisoare a lui Aurel Popescu catre Ton. Nu m-a deranjat continutul denigrator ci tonul si neiertarea care i se citea in mesaj. Ori un om care nu iarta este de la diavolul

    Comment by eugen | December 16, 2010 | Reply


Leave a reply to F MURAT Cancel reply